I uken som var ba MDGs Rasmus Hansson om status for Buskerudbyens byvekstavtale i Stortinget. Samferdselsministeren svarte som departementet har gjort siden 2020: Buskerudbyen bør utrede minst ett alternativ med en bompengefinansiert bypakke som grunnlag for en byvekstavtale. Sagt på en annen måte: Drammensregionen kommer ikke til forhandlingsbordet uten å ha utredet alternativ med bommer.

Det er bra at Hansson setter Drammensregionens situasjon på dagsordenen. Det er ingenting overraskende eller nytt i statsrådens svar. Det som er relativt nytt, er at vi i vår region nå har fem nye ordførere (Holmestrand og fylket inkludert) med samme partifarge på trøyene. Med Drammens ordfører Kjell Arne Hermansen (H) som politisk leder for buskerudbysamarbeidet bør det kunne snakkes godt og settes i gang et nytt initiativ. Vi håper også at Drammen Arbeiderparti etter hvert vil heve blikket, slutte å argumentere mot sin egen samferdselsminister og bli med i et samarbeid for å løse Drammens store utfordringer.

På vegne av næringslivet ønsker vi oss en byvekstavtale. Vi har ambisjoner for Drammensregionen. Det gjør en fremtidsrettet og langsiktig plan nødvendig. Nye tanker og grep som sørger for at mennesker og varer kan forflytte seg lett i fremtidens drammensregion må til. Da gjør vi oss mer attraktive for både mennesker og bedrifter, og vi styrker Drammen som by. 

DT-leder

Les også

Ta ansvar, utred bomring

Det er bare å se på den demografiske kurven for utviklingen av Drammen og fremtidens boligreserver i alle kommunene våre. Den negative trenden vi befinner oss i, må snus. Store utviklingsprosjekter står i stampe på grunn av manglende mobilitetsløsninger og overordnet plan. Det skjer samtidig som næringslivet roper etter arbeidskraft for å leve og utvikle seg her.

Det er et prekært behov for grep som sikrer at vår region utvikler seg i positiv retning. 

Det er i de store byene verdiskapningen kommer til å skje i årene fremover. Da må det legges til rette både sentralt, regionalt og lokalt. Det bør ikke være en naturlov at Bergen får 70 prosent i statlig bidrag til sin bybane og Bærum får 50 prosent til sin mange milliarders bybane fra Fornebu til Majorstua (Fornebubanen), mens Drammensregionen i beste fall skal kunne håpe på 20 prosent av en pakke som skal løse store og sammensatte utfordringer i fem kommuner og bygge det SSB regner som Norges femte største tettsted. 

Flere debattinnlegg og kronikker

For å få til gode grep trenger vi en bred samling. Med hele regionen i ryggen må det jobbes målrettet for å øke det statlige bidraget så en av Norges største regioner rigges for fremtiden. Når Kjell Arne Hermansen sammen med Lier-ordfører Kjetil Kivle (H) nå setter døren på gløtt for et nytt initiativ, er det avgjørende at de får bred støtte til å tale Drammens sak. Det har de fra oss.

Nyheter fra Drammens Tidende

LENKE DT: https://www.dt.no/dt-avslorer-hoyre-ordforere-apner-for-a-diskutere-bomring-pa-nytt/s/5-57-2313336