(Nettavisen): Torsdag 4. april samles en rekke norske artister til en festkveld uten like, når Spellemann 2023 arrangeres i Oslo.

Prisutdelingen holdes i år på Clarion Hotel The Hub i hovedstaden, og kvelden byr på både prisutdeling og etterfest. Samtidig byr Spellemann på en ny mediepartner.

For mens det tidligere er NRK som har sendt feiringen, er det i år Drammens Tidende og resten av Amedia som er distributør for årets prisutdeling.

– Etter 50 år med tradisjonell TV-sending har Spellemann valgt å gå en litt annen vei i år. Gjennom samarbeidet med Amedia og Nettavisen håper vi å nå enda bredere ut, til publikum i hver eneste del av Norge, gjennom lokale og sentrale kanaler, uttaler Erlend Gjerde, styreleder i Spellemann og Fono som arrangerer Spellemann, i en pressemelding tirsdag.

Vil nå bredere og større

Målet med årets Spellemann er å nå enda bredere og større enn tidligere. Spesielt til den yngre, musikkinteresserte målgruppen.

– Vi tror lokal forankring vil være et gode for både nominerte artister og for publikum. I tillegg vet vi at seerne er på en rekke flater, gjerne parallelt, og gjennom vårt samarbeid med TikTok, hvor den yngre og musikkinteressert målgruppen i stor grad befinner seg, vil vi i år nå ut til et enda større og bredere publikum enn tidligere, sier Gjerde.

Utdelingen streames direkte og gratis med Nettavisen som hovedplattform torsdag 4. april.

– Spellemann har hatt en lang og trofast tradisjon for en årlig gjennomføring og hedring av landets artister, og Nettavisen skal sørge for en solid dekning av dette, sier Julie Solberg, nyhetssjef for kjendis og underholdning i Nettavisen.

Amedia er landets største utgiver av aviser, og bidrar til løpende nyhetsdekning over hele landet med totalt 89 lokalaviser, Nettavisen, Nationen, elleve lokale nettsteder, fire fagtidsskrifter og én lokalradio. Med andre ord ligger alt til rette for en bred dekning av de nominerte i hele landet.

– Med landets lokalaviser i ryggen vil årets utdeling nå ut med et unikt innhold til alle slags stuer, i kriker og kroker, langs det ganske land. Aldri før har folket kunnet kose seg med Spellemann på dette måten, understreker Julie Solberg.

De nominerte annonseres torsdag 29. februar, og fram til den store prisutdelingen torsdag 4. april skal Nettavisen og Amedia sørge for godt og engasjerende innhold til leserne.

– En tillitserklæring

Christian Thu, salgsdirektør i Amedia, setter pris på tilliten Nettavisen og Amedia har fått:

– Spellemann er en kultur- og musikkinstitusjon i Norge. At Nettavisen og Amedia nå skal være mediepartner ser på som en tillitserklæring og stor mulighet, forteller salgsdirektøren.

– Med Pepsi på laget, som er en av verdens største merkevarer, blir dette en nytenkende og attraktiv måte å vise fram det beste artist- og Musikk-Norge har å by på, sier han.

I tillegg til dekningen i Nettavisen og Amedia, blir det også lagt til rette for bred pressedekning av både nominasjonsslipp og prisutdelingen i andre norske medier.