Jeg forstår ikke hvordan Rune Kjølstad kan mene at han snakker på vegne av næringslivet i sin kronikk som stod å lese i Drammens Tidende (i papiravisen 31. januar).

Kort om meg. Jeg er eier av Eco-Nor AS og vi driver et selskap som produserer, importerer, selger og vedlikeholder maskinen innenfor avfallshåndtering. Vi holder til på Konnerud og er veldig stolte av å holde til i Drammen. Undertegnede har også en fortid i Drammen KrF og var partiets «miljømann». Eco-Nor AS er også medlem av NFDR.

Det er viktig å starte med å si at jeg synes jobben Rune Kjølstad og de andre i Næringsforeningen i drammensregionen gjør er viktig, men jeg ønsker å svare Rune Kjølstad på hans meninger.

AS Norge går dårlig akkurat nå. Det å anbefale økte kostnader for lokalt næringsliv og befolkningen strider etter min mening med all sunn fornuft.

Først og fremst er det verdt å påpeke at Rune Kjølstads kronikk sannsynligvis ikke ville vært relevant hvis det ikke var for politikernes ønske på Stortinget om å overføre kostnadene til Norges befolkning. Jeg kan forstå at Rune Kjølstad har egne meninger, men det å legge press på at det etableres bomring i drammensregionen er ikke virkemiddelet jeg mener er korrekt. Her bør NFDR legge press på politikerne for at det nettopp ikke blir bomringer i drammensregionen.

Som bedriftsleder har jeg andre tanker.

Vi i Eco-Nor prioriterer vi å betjene våre kunder raskt og effektivt, uansett hvor de befinner seg. Vi legger stor vekt på miljøvennlige tiltak, dette inkluderer blant annet planlegging av miljøvennlige ruter, valg av kjøretøy med lave utslipp eller elbiler der det er mulig, samt å implementere miljøvennlige logistikkpraksiser for transport til og fra våre lokaler. Til tross for disse tiltakene, ser vi begrensede muligheter for ytterligere reduksjoner i våre trafikkrelaterte utslipp.

Vi har flere biler som kjører rundt i drammensregionen. For en bedrift som oss, vil en bomring i verste fall kunne bety færre ansettelser, tap av kunder som følge av høyere kostnader som videreformidles våre kunder og ikke minst en mindre attraktiv arbeidsplass for ansatte som bor utenfor regionen og må kjøre gjennom en bomring for å komme seg på jobb. Sannsynligvis vil vi måtte kompensere for bomringen med høyere lønninger, som igjen betyr høyere arbeidsgiveravgift m.m. Altså en større skade for vår bedrift.

Mange av våre kunder er avhengige av at deres kunder (befolkningen i drammensregionen) kan forflytte seg i regionen for å skape omsetning/profitt. Undertegnede ser allerede flere feilslåtte tiltak som går ut over sentrumsnæringen. Jeg ønsker å nevne parkeringstilgang, parkeringspriser, stenging av bybrua m.m.

Jeg føler at jeg må minne Rune Kjølstad på noen få av de mange konsekvensene en etablering av bomring i drammensregionen vil medføre:

Økte transportkostnader: Næringslivet, spesielt transportintensive bransjer, kan oppleve økte kostnader som følge av bompenger. Dette kan føre til høyere priser på varer og tjenester for å dekke de økte utgiftene. Disse økte utgiftene vil være konkurransevridende for bedrifter i drammensregionen.

Endret forbrukeratferd: Bompenger kan påvirke forbrukernes reisevaner, som igjen kan påvirke handelsmønstre. For eksempel kan kunder velge å handle mindre i områder med høy bompengebelastning, noe som kan redusere omsetningen for bedrifter i disse områdene. Kunder utenfor vår region vil kunne velge å handle på nett fremfor å besøke bedrifter i drammensregionen.

Påvirkning på lokalisering: Bompengeordninger kan påvirke beslutninger om hvor bedrifter velger å etablere seg. Områder utenfor bomringen kan bli mer attraktive for nyetableringer, noe som kan føre til en geografisk forskyvning av næringslivet.

Det vil selvsagt være noen bedrifter som profiterer på etablering av bomringer, men bedrifter som oss som er operative i felt og ikke jobber fra et kontor vil etablering av en bomring kun være til skade.

Som medborger mener jeg følgende:

Som nevnt ovenfor går AS Norge dårlig akkurat nå og vi trenger ikke flere utfordringer i nær fremtid.

Økonomisk byrde for brukerne: Bompenger legger en ekstra økonomisk byrde på bilister, noe som kan være spesielt belastende for de som er avhengige av bilen i dagliglivet, som pendler lange avstander, eller som har lav inntekt.

Sosial ulikhet: Bompenger kan bidra til økte sosiale ulikheter ved at de som har finansielle muskler, kan benytte seg av de bompengefinansierte veiene, mens de med lavere inntekt kan finne det vanskelig å betale og dermed bli ekskludert. Eksempelvis, dette vil blant annet kunne gå ut over familier med lav inntekt med barn som driver med sport og må kjøre til bortekamper i og utenfor regionen.

Miljøeffekter kan være begrensede: Selv om bompenger kan motivere noen til å kjøre mindre eller bruke mer miljøvennlige transportalternativer, er den overordnede effekten på miljøet ofte begrenset.

Nyheter fra Drammens Tidende